فهرست مطالب

دولت پژوهی - پیاپی 23 (پاییز 1399)

فصلنامه دولت پژوهی
پیاپی 23 (پاییز 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/10/03
  • تعداد عناوین: 7
|
  • اصغر کیوان حسینی* صفحات 1-31

    در حوزه مطالعات دولت، معمولا قدرت با شالوده اجبارگرایی مورد توجه قرار گرفته و نسبت به سازوکارهای جبرگرا اهتمام خاصی ابراز شده است. به عنوان شاخصی تامل برانگیز، جستجو در خصوص مفهوم قدرت در اینترنت؛ چگونگی پیوند میان مقوله مزبور با دیگر مفاهیم جبرمحور چون سلطه، استیلا، فشار و زور را آشکار می نماید. در این نوشتار ضمن اشاره به پیامدهای الگوی محدودنگر یاد شده، هدف اصلی تامل بر زمینه های بروز تغییر نگرشی نسبت به شالوده جبرگرای قدرت بوده و در این راستا سعی می شود که پیامدهای پافشاری بر مفهوم «پذیرش مخاطبینی» در چارچوب مطالعات قدرت مورد توجه و بررسی قرار گیرد. بر این پایه، اندیشه ورزی در مورد قدرت دولت بر محور مقوله رضایت؛ باعث شده که قدرت، مفهومی خوشه ای و پیچیده تلقی شده و از ویژگی های "مطلوبیت هنجاری و کارکرد فرامادی"، "ماهیت ارتباطی"، "کارکردی یکپارچه ساز و بسط دهنده وفاق اجتماعی"، "الگوساز و اولویت ساز فرهنگی"، "دارای ارتباط متقابل با دانش"، "حساس نسبت به استقلال و وابستگی متقابل" و "نافی اقتصادگرایی همراه با پذیرش مشروعیت سیستم اجتماعی" برخوردار شود. روش پژوهش توصیفی توضیحی بوده و یافته اصلی اینکه تشریح چگونگی نقش آفرینی عنصر رضایت در مطالعات قدرت (دولت) می تواند زمینه ساز و مقدمه ای بر «تحول شناختی» در این عرصه محسوب گردد؛ تحولی تعیین کننده که دامنه اندیشه ورزی در باب نامریی سازی یا نرم افزارگرایی در فضای سازوکارهای اجبارساز قدرت دولت را با افق جدیدی مواجه می نماید.

    کلیدواژگان: برداشت اجبارگرا به قدرت، برداشت رضایت محور به قدرت، جنبش شناختی گرامشی، جلوه های غیردموکراتیک قدرت، قدرت پسافوکویی
  • فاطمه احمدوند* صفحات 33-59

    بخش مهمی از اندیشه سیاسی و مفاهیم نظری معطوف به «دولت»شناسی در تاریخ اندیشه اسلامی، در قالب سنت اندرزنامه نویسی بازتاب یافته است. سراج الملوک نوشته ابوبکر طرطوشی، نمونه ای از این آثار است که در دوره انحطاط خلافت اسماعیلی مذهب فاطمیان مصر یعنی نیمه اول قرن ششم هجری به رشته تحریر در آمده است. مساله پژوهش حاضر ارایه نگرشی اندیشه شناختی از درک طرطوشی نسبت به بحران اضمحلال دولت، شناخت ماهیت دولت آرمانی و راه حل های رسیدن بدان است؛ به عبارت دیگر، پرسش اصلی ناظر به چگونگی دلیل یابی بحران سیاسی زمانه و ماهیت تجویزهای طرطوشی برای رسیدن به دولت آرمانی است. مدل مفهومی توماس اسپریگنز در فهم نظریه های سیاسی پایه مفهومی این پژوهش است و فرض حاصل از شناخت تاریخی زمانه و اندیشه سیاسی طرطوشی آن است که وی دوران اضمحلال خلافت فاطمیان را بحرانی سیاسی می دانست و اثر وی مراحل فهم اندیشه سیاسی در نظر اسپریگنز یعنی بحران شناسی، دلیل شناسی بحران، آرمان شناسی و راه حل شناسی معطوف به دولت را در بردارد. روش انجام این پژوهش مبتنی بر تحلیل محتوای سراج الملوک بوده است تا موثرترین کدهای برآمده از این اثر با محورهای مدل اسپریگنز تطبیق یابد. دستاوردهای این پژوهش نشان می دهد که طرطوشی خواهان اصلاح دولت برای برون رفت از بحران و رسیدن به دولت آرمانی فضیلت گرا بوده است و با تکیه بر راهبرد اصلاح اخلاق فردی، عدالت محوری برای اصلاح ساختار قضایی و تنظیم روابط میان طبقات جامعه و ارتقای جایگاه مشورتی عالمان در دولت به منظور تضمینی برای بقای سلامت در نظام سیاسی، امید به تحقق آن داشته است.

    کلیدواژگان: طرطوشی، سراج الملوک، دولت، اسپریگنز
  • ماندانا تیشه یار* صفحات 61-87

    دستیابی به توسعه سیاسی در میان جوامع آسیای جنوبی بویژه پس از دستیابی به استقلال در نیمه سده بیستم، از مهمترین مسایل پیش روی دولت ها و جامعه مدنی در این کشورها به شمار آمده است. این پژوهش میکوشد تا با بهره گیری از نظریه های توسعه سیاسی و آزمودن آنها با واقعیت های موجود، به بررسی روندهای پیموده شده در کشور هندوستان برای دستیابی به یک الگوی توسعه سیاسی منحصر به این کشور بپردازد. پرسش اصلی در انجام این پژوهش آن است که الگوی توسعه سیاسی در هندوستان چگونه شکل گرفته و تا چه اندازه با شاخص های نظریه های کلاسیک توسعه سیاسی، مانند میزان شهرنشینی، سطح سواد و وضعیت اقتصادی، و غیره همخوانی دارند؟ آنچه که از این پژوهش به دست آمده، گویای آن است که وضعیت توسعه سیاسی در مطالعه موردی هندوستان تفاوت های چشمگیری با نظریات و تحلیل های رایج درباره الگوهای توسعه سیاسی در کشورهای گوناگون دارد. در واقع، اینطور به نظر می رسد که ویژگی های تاریخی و فرهنگ سیاسی و اجتماعی ویژه این کشور، نقشی بنیادی در پی ریزی پایه های توسعه ساختارهای سیاسی در آن بازی می کنند. همین امر موجب شده است که روند ویژه ای از توسعه و نوسازی سیاسی در این کشور شکل گیرد و موید این نکته باشد که الگوهای بیرونی یا وارداتی لزوما تنها راه دستیابی به توسعه نیستند.

    کلیدواژگان: هندوستان، توسعه سیاسی، مهاتما گاندی، جواهرلعل نهرو، سکولاریسم
  • بهنام مدی*، محسن برهانی صفحات 89-131

    در این نوشته تلاش شده است تا محور نخست اندیشه فوکو یعنی دانش بر اساس دو عرصه تشکیل دهنده آن یعنی کردارهای گفتاری و کردارهای غیرگفتاری، رابطه آنها با یکدیگر، نحوه مفصل بندی شان و در نهایت چگونگی زایش معنا بررسی گردد. بنابراین پرسش اصلی این نوشته این است که بر اساس تحلیل های دیرینه تبارشناسانه معنا چگونه به وجود می آید؟ این پژوهش تلاش کرده است تا نشان دهد که مفصل بندی دو عرصه ذاتا نامتجانس کردارها چگونه دانش را شکل داده و آن را ضرورتا پارادوکسیکال می کنند و شکافی را در دانش می ‍سازند که هرگز پرشدنی نیست. بر این اساس، معنا که وجه ظهور جدید یا نحوه جدید پدیدارشدن بدن هاست محصول همین فرآیند مفصل بندی است. روش این پژوهش کتابخانه ای و تحلیلی و توصیفی است. این مقاله نشان می دهد که این مفصل بندی منوط به هیچ اشتراک یا مطابقتی میان این دو عرصه نیست جز آنچه فوکو «انطباق استراتژیک» می نامد. از زاویه جامعه ایران، همین روش شناسی فوکو در بررسی تحولات معنا شاید به «ما» ایرانیان که همچنان درگیر مساله سنت و مدرنیته و رابطه با آنها هستیم در تحلیل وضعیت مان کمک کند و نشان دهد که بر اساس چه منطقی اجزایی از گفتمان مندی های سنت حفظ شده و همچنان بر روی بدن ها چفت وبست می شوند و اجزایی دیگر فراموش شده، نادیده گرفته شده و یا حتی کتمان می گردند. از سوی دیگر این مقاله می تواند بنیادی باشد برای توضیح نحوه پدیدارشدن دولت در تحلیل های فوکویی، پدیدارشدن دولت به منزله شبان، به منزله کشتی بان، به منزله دادگاه یا هر چیز دیگر.

    کلیدواژگان: دانش، کردارهای گفتاری، کردارهای غیرگفتاری، نیرو، معنا و دولت
  • مهدی مرادی برلیان*، علی اکبر گرجی ازندیانی صفحات 133-180

    آن چه در این نوشتار مطمح نظر قرار می گیرد ارایه خوانشی از دولت مدرن است که آن را واجد پنج بن پاره اساسی می داند که بدون آن ها هیچ فرایافت مدرنی از دولت به دست نخواهد آمد. شخصیت انتزاعی دولت، حاکمیت، سوژگی مدرن و آفرینش تبعه سرسپرده، گستره مندی و بروز اراده حاکمیتی در قالب قانون، شالوده های برسازنده دولت مدرن هستند. باری، این پژوهش شناسه های پیشین را با هدف مشخصی مورد بررسی قرار می دهد تا بتواند این ادعا را به اثبات برساند که با وجود پیدایی چالش های گوناگون برای این شناسه ها، هم چنان می توان بر پایداری آن ها در کانون دولت مدرن پای فشرد. همچنین متن پیشرو بر آن است تا با اشاره به گونه ای آشفتگی در گفتمان علمی رایج، به این نکته دست یابد که برخی ویژگی های برشمرده شده برای دولت مدرن در این گفتمان ها در واقع ناشی از خطای یکسان سازی مفاهیم دولت و حکومت است. هدف پژوهش حاضر با استفاده از منابع کتابخانه ای و کاربست روشی توصیفی و تحلیلی، پاسخ به پرسش های زیر است:1 فرایافت مدرن دولت از چه ویژگی هایی برساخته شده است؟ 2 آیا دولت و حکومت را می توان پدیده هایی یکسان در نظر گرفت؟ پیامدهای اینهمان سازی میان این دو، برای فرایافت مدرن دولت چه بوده است؟ 3 آیا با وجود چالش هایی همانند شکل گیری اتحادیه اروپایی، حقوق بشر، پست مدرنیسم و جهانی شدن می توان هم چنان مدعی دوام و ماندگاری شناسه های دولت مدرن و خاصه ویژگی گوهری آن یعنی حاکمیت شد؟

    کلیدواژگان: هستومند (موجودیت، نهاد) انتزاعی، حاکمیت، سوژگی مدرن، گستره مندی، قانون
  • علی اکبر مختاری*، محمود شفیعی صفحات 181-217

    میزان تعهدات و مسئولیت های دولت رابطه مستقیمی با گستردگی آن دارد. ارزش ها و گرایشات جامعه می تواند مشوق فراگیری دولت بوده و یا با گسترش آن در تضاد باشد و مرزهای آن را تحدید کند. دولت گرایی و بزرگ شدن دولت پس از انقلاب در ایران روندی فزاینده دارد. نگرش ها و ایستارهای ایرانیان نسبت به دولت در این روند فزاینده تعیین کننده است. این پرسش مطرح  می شود که چه رابطه ای میان رشد دولت گرایی در ایران پس از انقلاب و فرهنگ سیاسی ایرانی وجود دارد؟ این پژوهش با بهره گیری از این چارچوب نظری که رابطه بین فرهنگ سیاسی و ساختار سیاسی را مستقیم و مقوم می داند، گستردگی دولت در ایران در دوره جمهوری اسلامی را در مولفه های سه گانه سنتی، اسلامی و مدرن فرهنگ سیاسی مورد بررسی قرار می دهد. بر طبق یافته ها، گذشته استبدادی موجب تداوم ویژگی هایی چون اقتدارگرایی، بی اعتمادی و خودمداری شده است که هریک از این خصوصیات شخصیتی، تمرکزگرایی و گسترش دولت را قوام می بخشد. استیلای فرهنگ دینی به دولت دینی مشروعیت و قداست می دهد، بر مسئولیت های دولت افزوده و گستردگی دولت را به مثابه گستردگی اسلام ترویج می کند. همچنین گزینش ها و کژتابی های ایرانیان از مدرنیته موجب توجیه دولت گرایی و بیشینه شدن ساختار سیاسی گردیده است.

    کلیدواژگان: فرهنگ سیاسی ایران، فرهنگ سیاسی شیعه، فرهنگ سیاسی مدرن، جمهوری اسلامی ایران، گستردگی دولت
  • حدیث آسمانی کناری*، سید محمد طباطبائی صفحات 219-256

    دیرزمانی یگانه راه حل پایان دادن به اختلافات میان کشورها رویارویی در میادین نبرد و گزینه نظامی بود. در بحبوحه همین جنگ ها مهمترین استراتژی های نظامی متولد شدند و به کرات در سایر نبردها نیز مورد استفاده قرار گرفتند. اما به مرور زمان دولت ها دریافتند که جنگ دستاویزی بسیار پرهزینه همراه با تلفات گسترده جانی و مالی است. بنابراین استفاده از گفتگو و حل مسالمت آمیز اختلافات پای میز مذاکره در قالب دیپلماسی به طور جدی در دستور کار دولت ها قرار گرفت. با این همه، هیچ یک از این راه ها (استراتژی و دیپلماسی) نتوانستند به تنهایی صلح پایداری را برای دنیا به ارمغان بیاورند. در نتیجه لزوم پیدایش و اهمیت دیپلماسی نظامی بیش از پیش آشکار شد. این مقاله برآن است تا به بررسی چیستی دیپلماسی نظامی به عنوان رهیافتی نوین در تبیین مسایل راهبردی پرداخته و نقش این رهیافت را در سیاست خارجی دولت ها مورد مداقه قرار دهد»؟ فرضیه اصلی آن است که «دیپلماسی نظامی، شیوه نوینی از ارایه توان نظامی، جهت دستیابی به مقاصد صلح آمیز، اجتناب از خشونت نظامی و افزایش بازدارندگی است» که از سوی دیگر به ابزاری برای نیل به اهداف سیاست خارجی به ویژه نزد قدرت های بزرگ تبدیل شده است، بررسی های به عمل آمده نشان می دهد که «اتخاذ چنین رویکردی سبب افزایش توانمندی کشورها در پیگیری اهداف سیاست خارجی و به تبع، افزایش قدرت و نقش آفرینی آنها در عرصه تحولات بین المللی می شود».

    کلیدواژگان: دیپلماسی نظامی، سیاست خارجی، توان نظامی، قدرت هوشمند
|
  • Asghar Keivan Hosseini * Pages 1-31

    In the field of State Studies, power has usually been considered on the basis of coercion and special attention has been paid to deterministic mechanisms. As a contemplative indicator, a search for the concept of power on the Internet reveals how it relates to other coercive concepts such as domination, supremacy, pressure, and force. In this article, while pointing to the consequences of the mentioned limiting model, the main purpose is to reflect on the context of changing attitudes toward the deterministic foundation of power and in this regard, we try to insist on the consequences of the concept of "audience reception" in the context of Power Studies. On this basis, thinking about government power based on the issue of reception has led to the concept of power being considered clustered and complex, and caused it to have the characteristics such as "normative desirability and metamaterial function", "communicative nature", "integrative and expanding social integration", "model-maker and cultural prioritizer", "interrelated with knowledge", "sensitive to independence and interdependence" and "rejection of economism with the acceptance of the legitimacy of the social system". The research method is descriptive-explanatory and the main finding is that explaining how the element of satisfaction plays a role in power (government) studies can be considered as a basis and introduction to "cognitive transformation" in this field; A decisive development that brings a new horizon to the field of thinking about invisibility or soft-power in the field of coercive mechanisms of government power.

    Keywords: Coercive approach to power, Consent-oriented approach to power, Gramsci’s cognitive revolution Non-democratic manifestations of power, post-Foucauldian power
  • Fatemeh Ahmadvand * Pages 33-59

    A significant aspect of political thought and theoretical concept about Ideal Government in Islam, is presented in the form of advices. Siraj al-Muluk by Turtushi is one of these works written in the period of degeneration of Ismaili Fatimid Caliphate in the late 5th and early 6th century AH. The main gole of this article is the presentation of an understanding of Turtushi`s thought about the crisis of degeneration. In other word, the main question of the study is about the reasoning of the political crisis and Turtushi`s advices for making up the ideal government. In this research, the conceptual model of Thomas Spragens in Understanding of Political Theories has been used. The hypothesis is the historical studying of Turtushi`s political thought and his era when he used to think that period of Fatimid`s degeneration is a crisis. His work is coming across Spragens Thought in political understanding of crisis, its reasons, the solutions for passing it and reaching the ideal government. The methodology is content analysis of Siraj al-Muluk in order to compare the most significant concept of this work with Spragens`s model. This research shows that Turtushi used to want reform in order to solve the crisis and reaching an ideal government which has a great deal of virtualism as a policy to have pure statesmen, reform in government, justice in courts and in relationships between classes, and the improvement of clerics in government as advisers for rulers in order to reach high pure in government.

    Keywords: Turtushi, Siraj al-Muluk, Government, Spragens
  • Mandana Tisheyar * Pages 61-87

    Achieving political development among South Asian societies, especially since independence in the mid-20th century, has been one of the most important issues facing governments and civil society in these countries. In the present study, it has been attempted to explore the trends that have taken place in India by utilizing theories of political development and testing them with the existing realities to achieve a unique political development paradigm. The main question in doing this research is how the pattern of political development in India is shaped and to what extent are they consistent with the indicators of classical political development theories, such as urbanization, literacy and economic status, and so on? What this study reveals is that the state of political development in the Indian case study differs markedly from the prevailing theories and analyzes of patterns of political development in different countries. In fact, it seems that the particular historical and political characteristics of the country's political and social culture play a fundamental role in laying the foundations for the development of its political structures. This has led to a special process of political development and modernization in the country, confirming that external or imported patterns are not necessarily the only way to achieve development.

    Keywords: : India, Political Development, Mahatma Gandhi, Jawaharlal Nehru, Secularism
  • Behnam Medi *, Mohsen Borhani Pages 89-131

    In the present research, we tried to study the first axis of Michel Foucault’s thought that is knowledge on the basis of the two areas of discursive and non-discursive practices as the components of knowledge, their relation, the manner of their articulation and at last the birth of sense. This research tries to show that how the articulation of the two essentially heterogeneous areas forms knowledge and makes it paradoxical and creates a gap that cannot be filled. On this basis, sense as the way of appearing of bodies is the result of this articulation. This articulation does not require any commonality or conformity between the two areas but what Foucault calls “strategic coincidence”. Therefore knowledge is formed and sense is born only in the case that the two areas realize a particular power relation or a power relation is realized in them. But in this regards we shouldn’t ignore the role of state. State as the final form of power relations as what Foucault calls stratification has huge influences on the forming of knowledge and the birth of sense. From the angle of Iran’s society Foucault’s methodology can help us Iranians as those who are still involved with the problem of tradition and modernity analyze our situation and show that on the basis of which logic some parts of tradition’s discursivities are still kept and articulated of the bodies and some other parts are ignored, paid no attention or denied.

    Keywords: Knowledge, discursive practices, Non-discursive Practices. Force, sense
  • Mahdi Moradi Berelian *, Ali Akbar Gorgi Azandariani Pages 133-180

    This article aims to present a narrative of the modern state that has five essential elements without which there would be no modern conception of state. The abstract personality of the state, sovereignty, modern subjectivity, and the creation of a dedicated citizen, the expansion and manifestation of sovereignty volition within the law are the foundations of the modern state. At the same time, this study examines earlier identities for a specific purpose in order to prove that despite the various challenges to these identities, they can still be sustained in the modern state. The text also seeks to point out in a disconcerting way in the current scientific discourse that some of the features listed for the modern state in these discourses are in fact due to the error of unification of the concepts of state and government. From the library sources and the application of a descriptive and analytical approach, the following questions are answered:(1) What are the features of the modern state conception? (2) Can government and state be regarded as identical phenomena? What are the outcomes of this synergy between the two for modern state concept (3) Despite challenges such as the formation of the European Union, human rights, postmodernism and globalization can still claim the viability and durability of modern state identities, and in particular the gem characteristic of sovereignty?

    Keywords: Entity, Sovereignty, Modern Subjectivity, Expansiveness, law
  • Ali Akbar Mokhtari *, Mahmood Shafiee Pages 181-217

    With the formation of the Islamic republic it was anticipated that democracy would dominate the society and an open society with a minimal state size would emerge but the developments that we saw had a process in which, first the economic system was entrusted to the government. Also after the Cultural Revolution the cultural system of the country was also at the disposal of the government. In the decades to come, when oil revenues and self-sufficiency increased the government became larger in size and became more independent of the community. With the development of national and transnational powers, the community became more dependent on the government. The result of this research shows that the tendency to governmentalism in the government of the Islamic republic has led to the creation of a maximum political structure rather than a minimal political structure so it should examine the origin and main cause of these desires as part of the political culture of the Iranian people. In this regard losin puy believes that: "political structure has a bilateral relationship with political culture and affects each other". Considering this view, losing puy has examined the issue of governmentalism and Great Government since the revolution from three aspects related to the political culture of the Iranian people. These three aspects are: Iranian, Islamic, and modern components.

    Keywords: Iranian Political Culture, Shia Political Culture, Modern political Culture, Maximum Government
  • Hadith Asemani Kenari *, Seyyed Mohammad TabatabaI Pages 219-256

    For a long time, the only solution to ending disputes between countries was war on the battlefield and military option. In the midst of these wars, the most important military strategies were born and often used in other battles. But over time, states have found that warfare is a very costly activity, with massive casualties and financial losses. Therefore, conversation and peaceful solutions in form of Diplomacy was seriously placed in state's agenda. However, none of these ways (Strategy and Diplomacy) could alone bring lasting peace to the world. Therefore, the necessity of the emergence and importance of Military Diplomacy was more determined. The present paper seeks to examine the implications of military diplomacy as a new approach in explaining the strategic issues and to deal the role of this approach in foreign policy of the countries". The main hypothesis is that "military diplomacy is a new way for providing the military power to achieve peaceful purposes, avoid the military violence and increase deterrence," which has become a tool for achieving foreign policy goals, especially for the great powers. The studies have shown that "the adoption of such an approach will increase the ability of countries to pursue foreign policy goals and, consequently, increase their power and their role in international developments.

    Keywords: Strategy, military diplomacy, foreign policy, military power, diplomacy techniques